Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-04-2025
INFRASTRUKTURA
Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty
fot. Mateusz Madej (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0Stacja kolejowa Tunel
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Tunel. Tylko dwie oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego, określonym na kwotę 145 mln zł w ujęciu brutto. Najtańszą złożyło konsorcjum PORR i Trakcja System, które jest gotowe wykonać zadanie za nieco ponad 129 mln zł.

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku łączącym Kraków Główny ze stacją kolejową Tunel to jeden z projektów inwestycyjnych, które mają zostać zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe ze wsparciem ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Przypomnijmy, że wszystkie przedsięwzięcia realizowane w ramach KPO muszą zostać zrealizowane do końca czerwca 2026 roku, czyli za nieco ponad rok, dlatego nie będą one miały rewolucyjnego charakteru, jeżeli chodzi o podwyższenie parametrów eksploatacyjnych poszczególnych linii kolejowych. Więcej o przywołanej inwestycji pisaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w lutym, kiedy PKP PLK ogłosiły przetarg na realizację przedsięwzięcia w systemie “projektuj i buduj”.

Zakres prac będzie stosunkowo niewielki, co umożliwi szybkie ich zakończenie. Z drugiej strony wyeliminowane zostaną ograniczenia prędkości, co przyczyni się do skrócenia czasów przejazdu i poprawy efektywności energetycznej pociągów. Dziś prędkość szlakowa na tym fragmencie wynosi 120 km/h, jednak w wielu miejscach jest ograniczona do 80-110 km/h. Wśród planowanych prac wymienić należy odcinkowe mechaniczne podbicie obu torów z uzupełnieniem podsypki,  odcinkową wymianę szyn, wzmocnienie podtorza, korektę przechyłek oraz wymianę sieci trakcyjnej i rozjazdów. Powstaną ponadto nowe perony, a na pozostałych nastąpi przebudowa oświetlenia.

PKP PLK otworzyły w tym miesiącu oferty w rzeczonym przetargu. Na wstępie przypomnieć należy, że kosztorys zamawiającego został określony na 145 mln zł (wartość brutto). W tej kwocie zmieściły się wyłącznie oferta złożona przez konsorcjum PORR i Trakcji System, wyceniona na kwotę  ponad 129 mln zł, oraz oferta Swietelsky Rail Polska, który oczekuje za realizację zadania ponad 142 mln zł. Budżet zamawiającego nieznacznie przekroczyła oferta. konsorcjum Colas Rail Polska i KUCA Serwis Kolejowy (ponad 151 mln zł).

Znacznie drożsi okazali się Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury w Krakowie (ponad 181 mln zł), konsorcjum Torpolu i ART In Energy (ponad 179 mln zł) oraz konsorcjum Dolkomu i SBM (blisko 177 mln zł). Jako że jedynym kryterium oceny ofert w przetargu jest cena, można zakładać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że za najbardziej korzystną zostanie uznana oferta PORR i Trakcji System. Zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 15 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy. Co ciekawe, to wykonawca poniesie koszty komunikacji zastępczej w przypadku zamknięć torowych, a z racji bardzo dużego ruchu na przedmiotowym fragmencie będzie to nieodzowne.

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5